دیـوار صوتی چیست؟
(به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر راستش را بخواهیم«دیوار صوتی»واژه غـلطی اسـت کـه برای تشریح وضع هواپیما در سرعتهای معینی،برگزیده شده است.
گویا زمانی که سرعت هواپیما بـه سرعت صوت میرسد،نوعی مانع در هوا به وجود میآید که آنرا دیوار صـوتی باید خواند.ولی هرگز چـنین دیـواری واقعا به وجود نمیآید.
برای تشریح بهتر این مطلب،نخست از هواپیمائی شروع میکنیم که با سرعت معمولی و کمتر از سرعت صوت،حرکت میکند.
همچنانکه هواپیما به پیش میرود،دماغه آن تولید موج و فـشار میکند.موج فشار بر اثر حرکت هواپیما و به علت انباشته شدن ذرات هوا در جلوی دماغه آن ایجاد میشود.
در پیشاپیش هواپیما،موج فشار به سرعت صوت حرکت میکند،چون هنوز سرعت خود هواپیما بـه سـرعت صوت نرسیده است،لذا موج فشار در پیشاپیش دماغهء آن به سمت جلو یورش میبرد و در نتیجه هوا به آرامی از روی بال هواپیما میگذرد،و هواپیما بدون تولید هیچ صدای گوشخراشی به پیش میرود.
اکنون فـرض کـنیم که هواپیما به سرعت صوت حرکت میکند در این صورت هیچ موج فشاری در هوای قسمت جلوی دماغه آن ایجاد نخواهد شد زیرا سرعت هواپیما و سرعت موج فشار هر دو با هم یـکسان گـردیدهاند.
در این صورت ذرات هوا در جلوی بالهای هواپیما جمع میشود و در نتیجه موج متراکمی را به نام«موج ضربهای»پدید میآورد که فشار عظیمی بر بالهای هواپیما وارد میسازد.
بقیه (به تصویر صفحه مـراجعه شـود)
آفـریقای جنوبی جهنم تبعیض نژادی!
در آفـریقای جـنوبی تـعداد سیاهپوستان 19 میلیون و سفیدپوستان 5/4 میلیون نفر میباشد.
اکثریت سیاهپوست،در محرومیت شدید به سر میبرند،و اقلیت سفیدپوست،غرق در نعمت هستند.
87%زمین و 75%درآمد مـلی اخـتصاص بـه سفیدپوستان دارد و تنها 13%زمینها و کمتر از 20%درآمد ملی متعلق بـه سـیاهپوستان میباشد.
برای 44000 نفر سیاهپوست 1 نفر پزشک،و برای هر 400 نفر سفیدپوست یک پزشک وجود دارد.
نسبت مرگ و میر در اطفال سیاهپوست 400 نـفر از هـزار نـفر،ولی در سفیدپوستان تنها 27 نفر از هر هزار نفر میباشد.
هزینهء آموزشی سـرانهء سالانه برای هر سیاهپوست 45 دلار،ولی برای هر سفیدپوست 696 دلار میباشد!.
در سال 1975 م تعداد 15467 دانشجوی سفیدپوست مدرک تحصیلی از دانگا- ههای آفریقای جـنوبی گـرفتند ولی سـهم آفریقائیهای سیاهپوست فقط 1757 نفر بود!.
(مجله پیام ماهنامهء یونسکو شمارهء 96 سـال 10) (بـه تصویر صفحه مراجعه شود) پس از آنکه هواپیما به سرعت صوت برسد و یا سریعتر از آن حرکت کند،چـنین پنـداشته مـیشود که موج ضربهای و فشار ذرات هوا نوعی مانع به نام«دیوار صوتی»بـرایش ایـجاد کـردهاند،اما د واقع این دیوار هرگز به وجود نیامده است،چه مهندسین هوانوردی چارهای انـدیشیدهاند تـا هـواپیما بتواند بر این گونه موانع چیره شود.
اما وقتی که هواپیما از دیوار صوتی عـبور مـیکند،صدای مهیبی از آن به گوش میرسد،این صدا به علت همان موج ضربهای اسـت کـه در بـالا بیان کردیم.
پس موج ضربهای هنگامی پدید میآید که سرعت خود هواپیما با سرعت مـوج فـشار یکسان شود
- ۹۶/۱۲/۰۱